Tuesday 16 August 2011

M.A.A.F

gua tertarik untuk mengupas dengan lebih lanjut mengenai salah satu teka-teki Imam Al-Ghazali. beliau pernah bertanyakan soalan ini kepada anak muridnya, 'apakah yg paling tajam dalam dunia ini?' rasanya semua sedia maklum bahawa lidah adalah jawapan bg soalan tersebut. LIDAH!

ya tanpa LIDAH manusia tidak boleh bertutur dengan baik. dengan kurniaan nikmat LIDAH juga lah manusia mampu merasa nikmat MANIS,MASAM,MASIN,TAWAR dan sebagainya. gua rasa korg lebih arif dlm hal ni. LIDAH adalah salah satu pancaindera yg dikurniakan illahi. fungsi lidah selain bertutur@berkomunikasi, ia juga diguna untuk berzikir, (kalau korg berzikir). selain itu, tidak lain dan tidak bukan, semestinya mencarut (pada yg tidak tu xperlulah nk emo bace statement ni). amboi...panjang sangat la plak gua punya intro. sebenarnya gua cuma nak cakap pasal perkaitan dgn LIDAH ni, tidak lain tidak bukan lebih sinonim dipanggil MULUT. mulut murai, mulut tempayan, mulut manis, mulut longang, mulut celupar, mulut macam2 lg lah.

mulut memang digunakan untuk bercakap. gua berani jamin lah mesti lu akan demam nya kalau lu x bercakap seminggu. masing2 nak bercakap je keje nya. berfaedah atau tidak apa yg dicakapkan tu belakang kira, asalkan lu dapat bercakap. kalau x berfaedah sekalipun tidak mengapa jika tidak menyakitkan hati org lain. yg gua bengang nya bila lu bercakap x fikir hati dah perasaan org lain. lu ikir diri lu je. memang lu seorang yg jual ikan. (selfish) gua ni xderk lah baik sgt dan gua pasti gua sendiri pun tidak dapat lari dari ketelanjuran kata. tp gua cuba! cuba berubah ke arah yg lebih baik dari hari ke hari. gua hairan, manusia sekarang kalau bercakap, memang MUDAH. maklumlah modal AIR LIUR. tp nak buat tu yg SUSAH. bila dah terlanjur kata, baru lah nak fikir baik adakah apa yg dituturkan itu melampau atau tidak. pastu gua pasti bg orang yg rasa terlanjur kata ni, jalan mudah bagi mereka adalah MAAF,AMPUN dan sebagainya lah. 

tapi ingat ucapan MAAf bukan semudah itu diterima oleh orang yg telah lu lukai. hati ni begitu lembut. selembut kulit bayi. mungkin?...  kalau lu nak cakap pape cubalah fikir baik2. jgn lah ckp ikut sedap mulut lu je. jgn expect semua org boleh terima lu punya pertuturan tu. bila dah fikir2 balik dan lu rasa dah terlanjur kata baru lah terhegeh2 nk minta maaf bagai. moral of da story, kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. gua nak pesan satu je, MAAF bukan semudah seperti yg diungkapkan. MAAF membawa maksud dan makna yg tersirat jika diteliti. ya, maaf. gua pun nak minx maaf andai cetusan gua ada menyentuh mana2 sensitiviti. MAAF.AMPUN.SORRY.FORGIVE ME...


No comments:

Post a Comment