Saturday 20 August 2011

KEPUTUSAN!

KEPUTUSAN SESUATU YG SUKAR DIBUAT OLEH GUA!!!

ha... kali ni gua nak kongsi pasal keputusan. bagi gua antara perkara yg paling susah tuk gua buat adalah KEPUTUSAN. sebab.... setelah KEPUTUSAN dibuat, mungkin kita hanya perlu bersedia dengan sebarang kemungkinan yg akan berlaku. jika nasib kita baik, baik lah yg akan menyusul, jika nasib tidak menyebelahi kita pula, hanya mampu berserah pada Yang Esa...

siapa berani angkat tangan dan akui beliau sangat senang untuk membuat keputusan dalam hidup ni? dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara, untuk membuat sebarang keputusan pasti akan buat hati serba tidak kena. keputusan yg bakal merubah hidup anda secara menyeluruh juga akan buat anda bingung. walaupun sudah membuat keputusan setelah dikaji selidik dari orang2 terdahulu pown, pasti akan tetap terfikir akan jalan yg tidak dipilih itu. sebab tu lah pak cik Robert Frost muncul dengan poem beliau yang bertajuk THE ROAD NOT TAKEN!

gua sememangnya insan yg lemah dalam serba serbi. membuat keputusan antara yg paling gua lemah. DAN SEKARANG~~~ hurmmm, gua perlu buat keputusan tu dengan segera. masa masih ada tapi selagi keputusan tidak diputuskan, gua akan terus dan terus berfikir. hati gua akan sentiasa gundah gulana memikirkan perkara yg perlu gua putuskan dengan segera itu.

FAKTA: 
1) kadangkala, kita perlu 'korban'kan semua orang yg ada disekeliling kita (yang bermakna buat kita walaupun kadangkala buat kepala otak serabut) demi SEORANG YG KITA SAYANG. 'korban' yg cuba gua maksudkan itu begitu tersirat. terserahlah pd sesiapa untuk menilainya. 
2) kadangkala, kita perlu abaikan seseorang yg kita sayang itu, demi semua orang yg lebih perlukan kita. (walaupun jauh disudut hati gua berat untuk melepaskan insan yg gua sayang)

berdasarkan fakta diatas, tercetuslah PRIORITI...
setelah direnung, difikir, dikaji sedalam2nya, gua masih akan keliru yang mana satu PRIORITI gua. gua sangat KELIRU sekarang ni. KEKELIRUAN yg membuat gua serba tidak kena. DITELAN MATI MAK, DILUAH MATI BAPAK. mungkin ini pepatah yg paling sesuai buat situasi gua. TAPI, disebalik KEPUTUSAN ini pula, gua mengharapkan PELUANG. gua tidak diberi PELUANG tetapi masih mencari PELUANG. jika gua sanggup 'korban'kan orang yg gua sayang, semata2 untuk manusia2 yg masih perlukan gua, mungkin gua akan berpuas hati kerana kepuasan gua membuat semua orang gembira. TAPI mungkin gua akan menyesal seumur hidup sebab gua bakal 'hilang' insan yg gua sayang. tapi jika gua memilih jalan yg sebaliknya, mungkin gua akan rasa bertuah sebab gua masih berPELUANG untuk bersama dengan insan yg gua sayang(walaupun gua xtahu beliau sayang gua ke x?). TAPI mereka2 yg meletakkan harapan yg tggi pada gua pula akan terkilan dengan sikap gua. tapi bagi gua lah, kalau mereka betul2 hargai gua, mereka perlu hormati keputusan gua kan? gua tak pernah penting kan diri gua, gua selalu dahulukan orang lain dahulu sebelum gua. tapi kali ni gua minta PELUANG SEKALI je untuk semua ni. bagi gua PELUANG. TAPI... bukan mereka tidak beri gua PELUANG tapi gua sememangnya tidak berPELUANG. bukan mereka enggan memberi tapi, situasi yg meletakkan semuanya ATAS KEPALA gua! 

sekarang, semuanya masih tergantung tidak bertali. selagi tidak menemui titik noktah, selagi itulah semua ini akan membelenggu fikiran gua. perkara ini perlu diputuskan dengan segera! ya dengan segera!!! dalam masa yg sama gua tetap akan BERKERAS untuk MENCARI PELUANG walaupun ianya SENIPIS KULIT BAWANG sahaja yg MUNGKIN ada untuk gua. hurmmm... gua xnak diselubungi PENYESALAN kelak! gua xnak menyesal! gua xsuke menyesal! gua xske!!!!!!!!! bila PENYESALAN berkunjung di HATI ini, perkataan SEKALI LAGI sudah tidak boleh diterima sebab ianya sama sekali tidak akan berlaku. YA ALLAH KAU ANUGERAHKAN PELUANG DIKALA AKU KESEMPITAN. AKU MEMOHON PETUNJUKMU YA ALLAH. . . .

MUNGKINKAH AKAN TERJADI??? 
bila gua buntu, gua akan pejam mata dan cuba ikut kata hati gua. hati gua cakap, kali ni memang gua terpaksa korban semuanya untuk SEORANG. yes! ALL FOR ONE. gua memang xnak hilang SEORANG ini walaupun terpaksa korbankan SEMUAnya. mungkin hari ini akan ada yg cakap gua bodoh! bangang! bahlul! tapi terserah pada mereka yg tidak bisu untuk berbicara. gua hanya ada 2 tangan dan mungkin hanya 2 mulut yg mampu gua tutup. yang lain, hnya mampu membiarkan mulut itu 'menyalak'... ya gua yakin dan pasti, gua perlu SEORANG ini. (walaupun gua xpasti sejauh mana beliau perlukan gua). gua masih ingat satu hadis ni, JANGANLAH KAMU BERKATA2 SELAGI KAMU TIDAK DIUJI. mungkin kali ini giliran gua, giliran yg lain pula akan menyusul. percayalah. percayalah. percayalah!!!

*gua hampir pasti dengan KEPUTUSAN gua tapi mengharapkan PELUANG yang datang bergolek depan mata.

No comments:

Post a Comment