Sunday 25 December 2011

KENANGLAH ASAL USULMU

dek kerana kebosanan, tiba2 gua teringat peristiwa yang berlaku petang tadi pada diri gua. seorang polis sound gua dengan biadab nya kerana gua tidak pakai helmet sedangkan time dye nak sound tu tangan gua dah pegang helmet dah pown tuk pkaikan kat kepala. jangan risau encik polis, gua tahu jugak peraturan. gua xkan bawak helmet tu kalau gua xnak pakai. yang gua bengang nye, cara polis suh gua pakai helmet tu sangat xderk intergriti dan adab sopan. mcam mana rakyat jelata nak respek anggota polis kalau sebahagian besar nya bersikap demikian?

gua bukan nak condemn pak polisi nie. gua sendiri kagum dengan polis sebenarnya. bayangkan lah segala kejahatan kat dunia nie dorang lah yang serabut kepala nak selesaikannya. polis mana ada cuti nya. 24 jam menjaga keamanan negara nie. gua memang respek polis. tapi zaman skunk gua rasa orang yang benci polis lebih banyak dari yang mengagungkan polis seperti dahulu kala. cuba kaji kenapa perkara ini terjadi?

1. gua tengok polis dan rasuah dah sebati. bak kata pepatah bagai aur dengan tebing dah pun. xcukup ke gaji kerajaan bagi sampai perlu makan rasuah pak polisi weh? duit haram itukah yang korg nak bagi kat anak2. rentetan peristiwa itu, anak2 polis biasanya jahat2 dan setan2 perangainya. gua xcakap semua tapi kebanyakan nya. kalau xpercaya lu kaji dan perhatilah sendiri.

2. gua jugak perasan yang polis2 skunk nie berlagak nak mampos. mcam lah korg gempax sangat kan? korg dah rasa besar sangat ke sampai boleh bersikap biadab dengan orang awam? tahulah uniform korg kemas tapi xkan lah tu tiket tuk korang berlagak 'kemas' jugak kan? korg nak orang respek kat korg tp korg respek tak orang awam?

3. gua bukan nak merendah2 martabat polis nie. kalau di korek2, gali2 asal usul seorang polis tu. mereka2 ini sebenarnya kurang pandai atau dalam bahasa kasarnya bodoh je. disebabkan xdapat sambung belajar mana2, dorg apply je lah polis. masok pulapol dan pastu bertugas. jadi, jangan lah nak buat kemas sangat dengan orang lain sebab mungkin orang lain tu lebih hebat dari polis. mungkin orang pak polisi buat biadab itu adalah seorang yang mulia ke?

disebabkan gua betol2 fade up dengan cara polis tu sound gua petang tadi, gua dah malas nak cerita panjang. btw, gua harap para pembaca entry ini tidak salah faham. gua bukan nak cari salah dan buruk polis, cuma nak bagitahu dorg nie dah jauh terpesong dari landasan yang sepatutnya. gua nak tegur depan2 xboleh sebab diluar bidang kuasa gua plak. jadi, hanya mampu merintih dalam blog je la.

akhir kata dari gua, kita pakat ramai2 mengenang sejenak asal usul kita macam mana? gua khususkan kepada pak polisi, kalau kamu semua kenang asal usul kamu hanyalah seorang remaja yang tidak lepas untuk belajar jauh dan mencuba nasib semata2 untuk menjadi kakitangan kerajaan (senang cket tuk loan dan sebagainya) baek belajar beradab sopan dengan orang awam. sekali lagi gua tegaskan disini, gua bukan anti-polis, gua cuma nak para polis sedar akan pentingnya intergriti dan nilai murni sebagai seorang hamba Allah di atas muka bumi ini. err.. pendek kata tu lah, ingat asal usul. ya! ingat asal usul k. peace your! =)

No comments:

Post a Comment