Friday 25 November 2011

REALITI DI ATAS DAN DI BAWAH

hallo! entri kali ni mengisahkan tentang realiti atas dan bawah. ape yg korg sume paham tentang atas? ape plak pendapat korg pasal bawah? atas tu tinggi dan bawah tu rendah. ke camne? kebiasaannya semua org akan beranggapan 'seronok' berada di atas nie. masalahnya bukan semua orang mampu berada di atas. gua memang x dapat nafikan memang syok duk kat atas nie. boleh tengok setiap benda yang berlaku di bawah. boleh perhatikan segala benda yg berada di bawah sana tu. gua tau memang semua orang teringin nak berada di tempat tinggi kan? tapi nak remind satu perkara je la, jangan mengadu lu gayat bila lu dah berada di tempat tinggi kelak.

realiti di bawah pula camni, setiap orang yg duk di bawah akan mengharapkan yg terbaek dari yg atas dan semestinya yg di bawah tidak akan berhenti mengkritik yang di atas. ada saje yg tidak kena tentang di atas tu. ini tidak betul, itu tidak betul, abeh tu apa yg betul nya? yg di atas pun insan biasa juga seperti yg di bawah dan yg berada di atas pun satu ketika dulu bermula dari bawah juga. xderk orang hidup2 terus boleh melompat kan? kte hidup ni ikot step2 yg betul. 

ATAS : sentiasa bertungkus lumus untuk memastikan pemandangan di bawah kekal cantik dan akan cuba untuk memuaskan hati yg di bawah
BAWAH : sentiasa mengharapkan kesempurnaan dari yg atas dan mudah berfikir negatif tentang yg atas. jika cara yg di atas tidak kena dengan jiwa di bawah, akan mulalah propaganda untuk menjatuhkan yg di atas. 

HIDUP NI BAGAI RODA. ADAKALANYA DI ATAS DAN ADAKALANYA DI BAWAH.


bagi gua pepatah di atas ni sikit pun x lari dari hakikat dan realiti kehidupan. memang ni lah hakikatnya. semua yg di bawah akan merasa duk kat atas jika disusuli dengan ketabahan dan kegigihan. cuma tempoh untuk yg di bawah berada di atas tu je tidak dapat dipastikan. masa yg di atas untuk jatuh ke bawah semula pun akan tiba. mana mungkin semua yg berada di bawah akan berpuas hati dan cuba pertahankan agar yg di atas tu tidak goyah dan teguh berdiri? 

*makin lama dah macam apa dah ayat yg gua guna nie. tp moral dari kisah entah pape nie adalah xyah lah terhegeh2 nak duk kat atas kalau tidak bersedia untuk di jatuhkan. jadi, jgn lah terlalu selesa bila duduk di bawah. buatlah anjakan paradigma untuk berada lebih tinggi. k la, chow!


sebelum gua berjalan, gua merangkak. sebelum gua terbang, gua berlari. 

No comments:

Post a Comment