Monday 5 March 2012

MENEGAKKAN BENANG YANG BASAH

lagi-lagi cerita pasal manusia. xderk cerita lain ke aku nak kongsi ea? ye lah, dah aku ni manusia, mesti lah hidup aku dengan manusia je hari-hari nya. hari ni aku sangat terkedu apabila sahabatku seolah-olah cuba menegakkan benang yang basah. kisahnya begini, pagi2 lagi lecturer masuk kelas ktrog. lec ni sgt komited dgn kerjayanya dan tidak pernah sekali mengeluh dalam kerja buatnya. tapi hari ini dalam sejarah beliau terasa hati dengan tingkah laku sekor2 dalam kelas. mana tidaknya, ade yg kantoi maen teka silang kata, ade yang duk ralit maen nset, ade yg ralit maen laptop dan ade jugak yg berada di alam maya.

lecturer tu tanya soalan dan ternyata soalan beliau sangat hambar apabila tidak dapat sambutan oleh kelas. beliau   tensyen dan hentikan pengajarannya. abeh lah pasal lecturer, ktorg pergi la makan. tbe2 ade sorg makhluk ni dengan spontannya cakap 'korg la ni, duk maen komputer la, teka silangkatalah, ape lah. aku malas nak tegur sebab masing2 dah besar. klu yg tdo tu xpe lagi sbb bnde xboleh nak tahan.' untuk pengetahuan kalian, individu ini adalah org yg same tdo dalam kebanyakan kelas. aku terkedu jugaklah dengan statement beliau. ak rase macam dia cuba salahkan org laen plak dan kononnya dye faham lah hati lecturer tu. mane tau lec tu x kisah org tdo dalam kelas dye? kalau dye x kisah xderk la dye g tepuk org yg tdo dalam kelas dye. secara logik akal plak, cuba klu korg jd pengajar kat depan dan sume org tdo dalam kelas, adakah korg x marah? kompem menyirapnye.

kesimpulannya, janganlah nampak sangat kesalahan org laen tu. cuba belajar cermin diri sendiri dulu sebelum nak tiaw org laen. klu tegur dengan berhemah aku boleh terima lagi. macam lah kau yg tegur tu sokmo bg perhatian dalam kelas walhal dalam kelas sokmo2nya kau lah yg maen game guna nset canggih kau tu. kemudian, kau jugaklah yg sokmo tdo n datang lewat dalam kelasnya. kau rase sume tu menyenangkan hati lect ke hah? haih. manusia oh manusia. bawak2 lah bertaubat. aku ni hanya mampu berdiam dan meluahkan dalam blog je lah sebab xnak mana2 individu terasa. lagipun, ak rase aku bukanlah bagus sangatpun. aku xpernah tdo dalam kelas tapi ak rase mesti ade je ak wat spoil mood lect. sepatutnya perkara pertama keluar dari mulut kita bile berlakunya situasi begitu adalah cari jalan penyelesaiannya, bukan cari pesalahnya. haiyark!

#adamataxnaktengokadahatibuta#

No comments:

Post a Comment